معرفی مکان های گردشگری اصفهان-برای تابستان کجا بریم

4تیر1401
0 نظر
معرفی مکان های گردشگری اصفهان-برای تابستان کجا بریم

اصفهان به واسطه داشتن تاریخ و فرهنگ غنی همواره از پر بازدید ترین شهرهای تاریخی ایران است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اصفهان به دلایل مختلف همواره مورد توجه پادشاهان ایران بوده است و در دوره ‌های مختلف و در سلسله های متفاوت پادشاهان به دلیل علاقه ای به شهر اصفهان داشتند آن را پایتخت خود انتخاب می کردند. کشور ما یک کشور باستانی و تاریخی است و از دوران گذشته در هر استان ایران آثار تاریخی و باستانی زیادی به جا مانده است.  شهر اصفهان از شهر های زیبا و دیدنی ایران است که نسبت به شهر های دیگر آثار تاریخی زیادی در آن وجود دارد. در سال تعداد زیادی از توریست های خارجی و ایرانی برای دیدن جاذبه های گردشگری اصفهان به شهر زیبای اصفهان می روند تا از نزدیک شاهد دیدن مناظر و معماری های با شکوه و با عظمت این شهر باشند.  

1- میدان نقش جهان 

از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری اصفهان میدان نقش جهان است. از زیباترین و بزرگترین میدان های جهان میدان نقش جهان می باشد که طول آن 507 متر و عرض این میدان 158 متر است. در میدان نقش جهان آثار تاریخی زیادی چون کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه و مسجد امام وجود دارد. در دور تا دور این میدان حدود 200 حجره وجود دارد که گردشگران می توانند در هنگاه بازدید میدان نقش جهان خریدهای خود را انجام دهند. زمان احداث میدان نقش جهان به دوران صفویان برمی گردد. اولین باری که توسط شاه ایران اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد تصمیم بر این شد تا میدان نقش جهان احداث شود و در این زمان بود که آثار تاریخی دیگری همچنین سردر بازار قیصریه و مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام ساخته شدند.  بازی‌ها و مسابقات زیادی  چون قاپوق اندازی و چوگان در میدان نقش جهان برگزار می شد همچنین و رژه سربازان هم در میدان صورت می گرفت. البته در دوره قاجار به دلیل بی‌ توجهی هایی که به میدان نقش جهان شد قسمت هایی از میدان نقش جهان تخریب شد اما خوشبختانه بعد ها قسمت های تخریب شده میدان نقش جهان مرمت شد. در سال ۱۳۱۳ در هشتم بهمن ماه میدان نقش جهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 

2- کاخ عالی قاپو و قلعه سارویه یا دژ کهن از جاذبه های گردشگری اصفهان 

یکی از شاهکارهای معماری در دوران صفویه کاخ عالی قاپو است که در آن زمان کاخ عالی قاپو محل حضور شخصیت‌ های مهم کشور و شاهان و بزرگان بود. کاخ عالی قاپو چند طبقه دارد و هر طبقه سبک خاص خود را دارد. کاخ عالی قاپو از جاذبه های گردشگری اصفهان بودن و در میدان نقش جهان وجود دارد و روبروی کاخ عالی قاپو مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. طبقه ششم کاخ عالی قاپو اتاق صوت نامیده می شود که مانند استودیوی ضبط عمل می‌ کند و اصوات موسیقی را با صدایی صاف به تمام بخش های تالار می رساند.  معماری این بنا بسیار زیبا است که به صراحت می‌ توان گفت یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویان است. از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان که گردشگران را به خود جذب می کند قلعه سارویه است. سارویه تپه اشرف و کهن دژ هم شناخته می‌ شود که یک قلعه به جا مانده از دوران باستان ایران است. در ضلع شمالی زاینده رود و پل شهرستان واقع شده است که در زمان های گذشته کتاب های بسیار زیادی نگهداری می شده اما متاسفانه در حمله اعراب به کشورمان این قلعه ویران شد. امروزه بقایای از قلعه سارویه در شهر اصفهان به جا مانده است که مردم این شهر آن را با نام تپه اشرف می شناسند. البته طبق گفته بسیاری از تاریخ‌ نگاران تپه اشرف سارویه سومین پادشاه سلسله پیشدادیان یعنی تهمورث بر می گردند اما برخی از تاریخ نگاران دیگر معتقداند که قدمت بنای قلعه سارویه به دوره گشتاسب پادشاه کیانی برمی گردد. 

کاخ عالی قاپو و قلعه سارویه یا دژ کهن از جاذبه های گردشگری اصفهان

3- مسجد شیخ لطف الله و آرامگاه شاعر فرخنده ایران صائب تبریزی 

از جاذبه های گردشگری اصفهان که از دوره ایلخانیان به جا مانده مسجد شیخ لطف الله می باشد. همانطور که از نام این مسجد مشخص است به منظور بزرگداشت شیخ لطف الله عاملی ساخته شد و ساخت آن در حدود ۱۸ سال به طول انجامید. مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان قرار دارد و در مجاورت آن مسجد امام و روبروی کاخ عالی قاپو واقع  شده است. اگر به گنبد مسجد شیخ لطف الله نگاه کنید متوجه کاشی کاری های زیبا و طاق کنگره‌ دار  مرتفع می شوید. ارتفاع طاق های مسجد شیخ لطف الله به قدری بلند است که می توان از میدان نقش جهان آن را مشاهده کرد. می توان کاشی کاری های گنبد مسجد شیخ لطف الله را جز زیباترین معماری های ایرانی به شمار آورد. یکی از قسمت های تحسین بر انگیزه مسجد شیخ لطف الله محراب است. معماری مسجد شیخ لطف الله بسیار تحسین برانگیز و منحصر به فرد است و این مسجد به گونه ای ساخته شده است که چرخش آن چهل و پنج درجه ای است.  صائب تبریزی یکی از مشهور ترین و بهترین شاعران عصر صفوی بوده که در زمان شاه عباس صفوی می زیسته و آرامگاه این شاعر فرخنده و محترم در خیابان صائب واقع شده است. می توانید در بنای تاریخی اصفهان اشعار این شاعر ایرانی را مشاهده کنید. طبق گفته‌ ها آرامگاه صائب تبریزی در زمان حکومت پهلوی کشف شده است.

مسجد شیخ لطف الله و آرامگاه شاعر فرخنده ایران صائب تبریزی

4 مسجد امام و بازار قیصریه از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اصفهان

مسجد امام یا مسجد شاه یا همان مسجد جامع عباسی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که در دوره صفویان ساخته شده است. مسجد امام را می توان جز شکارهای معماری در قرن یازدهم به شمار آورد که در قسمت جنوبی میدان امام واقع شده است. کاشی کاری و نجاری معماری مسجد امام تحسین بر انگیز و منحصر به فرد است و در سردر مسجد امام می توانید چندین کتیبه بی نظیر را مشاهده کنید. در دو زاویه این مسجد مدرسه ناصری و سلیمانی نظر افراد را به خود جلب می کند که در دوره صفویان تاسیس شده اند. مدرسه ناصری در دوره ناصرالدین شاه قاجار مرمت و بازسازی شده به همین دلیل آن را با نام مدرسه ناصری می‌ شناسند. البته لوح های سنگی در این مسجد وجود دارد که بر روی آن ها فرمان شاه عباس نوشته شده است. مرکز گنبد بزرگ در قسمت جنوبی به گونه ای ساخته شده است که در آن انعکاس صوت انجام می گیرد. مسجد امام در سال ۱۳۱۰ در پانزدهم ماه دی در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۰۷ به ثبت رسید. از معروفترین جاذبه های گردشگری اصفهان بازار قیصریه است که می‌ توان آن را جز بازارهای تاریخی ایران به شما آورد. در دوره صفویه یکی از بزرگ ترین و مجلل ترین مراکز خرید و فروش بازار قیصریه بوده که در حال حاضر از مراکز مشهور در اصفهان است که بیشتر افراد برای خرید صنایع دستی اصفهان به این شهر مراجعه می‌ کنند.  

مسجد امام و بازار قیصریه از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اصفهان

5- سردر بازار قیصریه از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان  

اگر به قسمت شمالی میدان نقش جهان نگاه کنید می توانید روبروی مسجد امام سردر بازار قیصریه را مشاهده کنید. از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان که توجه گردشگران را به خود جلب می‌ کند سردر بازار قیصریه است. سردر بازار قیصریه متعلق به دوره صفویان است. سردر بازار قیصریه در دوران صفویان سه طبقه داشته اما متاسفانه امروزه طبقه سوم سردر قیصریه تخریب شده است و طبقه سوم آن نقارخانه بود. بنای سردر قیصریه از نمونه های بنای شهر قیصریه ساخته شده به همین دلیل به آن سردر بازار قیصریه می گویند. عمارت قیصریه کاروانسرای شاهی، عمارت نقاره خانه، سردر و ضرابخانه بوده و گردشگران می‌‌ توانند با اجاره خانه ویلایی در اصفهان تمام جاذبه‌ های گردشگری اصفهان را مشاهده کنند. سردر قیصریه در سال ۱۳۱۰ در پانزدهم دی ماه با شماره ۱۰۳ در فرصت ملی ایران ثبت شد. اولین بزرگترین تونلی که در شهر اصفهان وجود دارد و آن را جز بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان کرده است تونل آکواریوم ناژوان اصفهان است. تونل آکواریوم نارژوان از بزرگترین تونل کشور است که با ارتفاعی منهای ۶ متر در زیرزمین احداث شده و شامل ۳۳ آکواریوم می باشد. در تونل آکواریوم نارژوان گونه های مختلف از ماهیان و آبزیان آب های شور و شیرین و ستاره های دریایی از ۵ اقیانوس در دنیا وجود دارد که سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان برای دیدن این آکواریوم به شهر اصفهان می آیند. توریست ها و بازدید کنندگان می توانند در تونل آکواریوم نارژوان گونه های ماهی ها و ستاره های دریایی کمیاب و زیبا را مشاهده کنند. 

سردر بازار قیصریه از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان

6- عمارت هشت بهشت آثاری به جا مانده از دوره صفویان

از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان عمارت هشت بهشت است. اگر شما تصمیم به سفر به شهر اصفهان  را دارید حتما در برنامه های سفر خود رفتن به عمارت هشت بهشت را قرار دهید. می توانید با اجاره سوئیت در اصفهان به مناطق گردشگری اصفهان بروید و از نزدیک شاهد دیدن آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از گذشتگانمان باشید. عمارت هشت بهشت هم از دیگر آثار به جا مانده از صفویان است. در اواخر حکومت سلسله صفویان عمارت هشت بهشت محل سکونت حاکم بوده و بنای اولیه امارت هشت بهشت توسط شاه اسماعیل اول بنا شد. در باغ بزرگ و زیبای نقش جهان امارات هشت بهشت قرار دارد و دارای چهار نما و دو طبقه است. توجه کنید که نماهای عمارت هشت بهشت شبیه یکدیگر نیستند و کاملاً متفاوت هستند. در ضلع شرقی امارت استخری قرار دارد که نشان می دهد نمای اصلی این عمارت در این قسمت قرار دارد. عمارت هشت بهشت در سال ۱۳۱۳ در 22 ماه آذر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. حوزی در وسایل تالار عمارت هشت بهشت واقع شده است که جنس آن از مرمر است و با نام حوض مروارید شناخته می شود. خاتم کاری های پنجره عمارت هشت بهشت تحسین برانگیز و خارق‌ العاده است و زیبایی این عمارت را دوچندان می‌ کند و نشان دهنده معماری زیبا و منحصر به فرد ایرانی است.

عمارت هشت بهشت آثاری به جا مانده از دوره صفویان

7– باغ چهلستون از جاذبه گردشگری اصفهان در تابستان 

از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان می توان به باغ چهلستون اشاره کرد. اگر می خواهید جاذبه های گردشگری اصفهان را مشاهده کنید پیشنهاد می شود باغ چهلستون را فراموش نکنید. البته باغ چهلستون یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که کمتر کسی پیدا می شود تا باغ چهلستون را نشناسد. مساحت باغ چهلستون ۶۷ هزار متر مربع است که به آن باغ جهان نما هم می گویند، زیرا باغ وچهل ستون در آن دوره با نام باغ جهان نما شناخته می شد. بنای اولیه کاخ چهل ستون را می توان همان کوشک شاه عباس نامید، زیرا در ابتدا شاه عباس یکم کوسمی مانند کلاه فرنگی تاسیس کرد. در واقع همان طور که می‌ دانید عمارت چهلستون دارای بیست ستون است که با انعکاس بیست ستون در حوض به نظر می‌ رسد چهل ستون دارد به همین دلیل با نام عمارت چهل ستون شناخته می شود. البته به اعتقاد برخی از مورخان شاه عباس دوم کاخی را بنا کرد که داره چهلستون بود اما به دلیل آتش سوزی که درسال ۱۱۱۸ هجری رخ داد تنها بیست ستون از این عمارت باقی ماند. آینه کاری ها و ستون های چوبی و نقاشی های دیواری بزرگ که در عمارت چهلستون وجود دارد این عمارت را زیبا و چشم‌ نواز کرده است. خاتم کاری ها و منبت کاری هایی که بر روی درب و پنجره عمارت چهلستون انجام شده است نشان دهنده هنر اصیل ایرانی می باشد.  

باغ چهلستون از جاذبه گردشگری اصفهان در تابستان

8- مسجد جامع اصفهان یا مسجد جامعه از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان و منارجنبان بنایی به جا مانده از دوران ایلخانیان

از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان می توان به مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان اشاره کرد. این مسجد متعلق به دوره سلجوقی است اما الحاقات و تعمیرات آن در دوره صفویان انجام شد. البته با توجه به کاوش های باستانی که صورت گرفته است آثاری از قرن سوم هجری و آثاری متعلق به دوره آل بویه و قبل از اسلام پیدا شده است. محلات پیرامون مسجد جامع عتیق یا همان مسجد جامع اصفهان نشان دهنده هنر و معماری عصر سلجوقیان است. 

از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان که باعث جذب گردشگران به شهر اصفهان می شود منارجنبان است. در بنای منارجنبان عمو عبدالله کارلادانی دفن شده است و بر روی آرامگاه این عارف تاریخ 716 هجری ثبت شده است. تاریخ ثبت شده بر روی آرامگاه عارف با تاریخ حکومت سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان است. ارتفاع مناره های بنای منارجنبان 7,5 متر است و با تکان خوردن یکی از مناره ها کل ساختمان و سایر مناره های دیگر هم تحت تاثیر قرار می گیرند و تکان می خورند. بنابراین این پدیده مناره های این بنا را متمایز می کند. از دلایل این پدیده می توان به پدیده فیزیکی تشدید یا اثر دوپلر اشاره کرد. قدمت این بنا مطابق گفته محققان به دوره ایلخانی بر می‌ گردد. این بنا از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است. 

مسجد جامع اصفهان یا مسجد جامعه از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان و منارجنبان بنایی به جا مانده از دوران ایلخانیان

9مدرسه چهار باغ از مدارس تاریخی شهر اصفهان و باغ پرندگان از دیدنی ترین باغ های ایران 

شما می توانید با اجاره روزانه در اصفهان به مناطق منحصر به فرد و تاریخی اصفهان مانند مدرسه چهارباغ و باغ پرندگان بروید و از دیدن این مدرسه تاریخی در اصفهان لذت ببرید. مدرسه چهارباغ از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که به آن مدرسه مادر شاه یا مدرسه سلطانی می گویند. مدرسه چهارباغ آخرین بنایی است که در دوره صفوی توسط شاه سلطان حسین بنا شده و به منظور تدریس طلبان علوم دینی بنا شده است. از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۶ هجری قمری طول کشید تا مدرسه چهارباغ اصفهان بنا شود. مدرسه چهارباغ در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرارداشته و به نظر می رسد در آن زمان مسجد بوده است. کاشی کاری های منحصر به فردی که با طلا و نقره کاری شده را می توان جز شاهکار های این زمان حساب آورد.‌  کاروانسرای که به ضلع شرقی مدرسه متصل است محل اقامت مسافران بوده و به آن کاروانسرای مادر شاه می گفتند. اما امروزه این کاروانسرا با نام مهمانسرای عباسی از جاذبه های گردشگری اصفهان است. از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان می توان به باغ پرندگان اشاره کرد. باغ پرندگان از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که آدرس آن چهار کیلومتری غرب پل وحید اصفهان است. در باغ پرندگان پرنده های زیبا و دیدنی نگهداری می شود و مساحت آن بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع است. باغ پرندگان چشم نواز ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است، زیرا در این باغ چهار برکه قرار دارد که در آن پرندگانی مانند غاز، اردک و قو نگهداری می شود. شما می توانید در کنار استخر ها پرندگان بیابانی و کوهستانی یا کبک ها را بیابید. در باغ پرندگانی در قفسه های آهنی و شیشه ای نگهداری می شوند و برخی دیگر به صورت آزادانه در فضای سبز جنگلی زندگی می کنند. 

مدرسه چهار باغ از مدارس تاریخی شهر اصفهان و باغ پرندگان از دیدنی ترین باغ های ایران

10– کوه آتشگاه از آثار به یادگار مانده از ایران باستان و سی و سه پل از جاذبه های بی نظیر گردشگری اصفهان 

 کوه آتشگاه یا  آتشگاه از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که از دوران ایران باستان به جا مانده است. نام آتشگاه یا کوه آتش آتشکده مهربین، مهربین یا دژ مهربین است. آتشکده مهربین در خیابان آتشکده در غرب اصفهان واقع شده است. این بنای به یادگار مانده از ایرانیان باستان بوده و در نزدیکی زاینده رود بر روی کوهی واقع شده است که تپه‌های کوه از جنس سنگ های رسوبی می باشد. بافت بنای آتشکده مهربین خشتی است و در میان دو خشت لایه‌ ای از نی قرار دارد تا بنا مستحکم تر شود. در گذشته بر روی پایه‌ های آتشکده مهربین اتاق هایی وجود داشته اما متاسفانه امروزه این اتاق ها از بین رفتند. در بالای تپه بنایی به شکل گرد قرار دارد که در زمان های باستان موبدان زرتشتی آتش مقدس را بر روی آن قرار می دادند. کوه آتشگاه یا دژ مهربین و آتشکده مهربین در دوره پهلوی و بازسازی شد. اصفهان همواره شهری کهن است و جاذبه های گردشگری اصفهان نشان دهنده عظمت و هنر معماری و هنر ایران در دوران باستان و تاریخی است. آثار های تاریخی فراوانی در دل اصفهان وجود دارند که می توان به سی و سه پل اشاره کرد. سی و سه پل از مشهورترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که با نام پل الله وردی خان هم شناخته می شود. سی و سه پل بهترین پل های جهان است و می‌ توان آن را جزء شاهکار معماری ایران به شمار آورد. 

کوه آتشگاه از آثار به یادگار مانده از ایران باستان و سی و سه پل از جاذبه های بی نظیر گردشگری اصفهان

11- پل خواجو از آثار به جا مانده از شاه عباس دوم و کلیسای وانک 

پل خواجو از جاذبه های گردشگری اصفهان است که در شرق سی و سه پل، پل خواجو بر روی رودخانه زاینده رود بنا شده که در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است. ساختمان مخصوصی در میانه پل خواجو به منظور اقامت موقت شاهان صفوی و خانواده شاه بنا شده است که با نام بیگربیکی شناخته می شود. طول پل خواجو 133 متر و عرض آن 12 بوده و با اینکه نام های مختلفی دارد بیشتر افراد  آن را با نام پل خواجو می شناسند. پل خواجو معماری ها و کاشی کاری های بی نظیر و خارق العاده ای دارد و در پل خواجو شیر سنگی وجود دارد که نماد سپاهیان بختیاری بوده که سپاهیان بختیاری محافظه زاینده رود و اصفهان بودند. در تاریخ ۱۵ دی ماه در سال ۱۳۱۰ پل خواجو در آثار ملی ایران به ثبت رسید.  کلیسای وانک یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان است که در محله جلفای اصفهان قرار دارد و از کلیساهای تاریخی ارامنه شهر اصفهان است. با اجازه ویلا در اصفهان می توانید در چندین روز تمام جاذبه های گردشگری اصفهان را مشاهده کنید.  کلیسای وانک در دوره شاه عباس دوم با مساحتی بالغ بر 8731 متر مربع بنا شد. البته ساختمان کلیسا تنها مساحت ۳۸۷۵ متر مربع دارد و در قسمت های دیگری این بنا فضای سبز و باغ وانک وجود دارد. در طبقه دوم برج ناقوس کلیسا ساعتی قرار دارد که وزن ۳۰۰ کیلوگرم است و این برج فانوس سه طبق دارد. گنبد کلیسای هماننده گنبد مسجد های ایرانی است و بر روی دیوارها داخل گنبد و طاق نماها و طوق گنبد نقاشی های زیبا با رنگ های روغن ترسیم شده است. برای تزیین کلیسا از طلا کاری ها و تزیینی استفاده شده که کلیسای ارامنه را نسبت به سایر کلیسا های دیگر منحصر به فرد کرده است. 

پل خواجو از آثار به جا مانده از شاه عباس دوم و کلیسای وانک

پیام بگذارید