هزینه و نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

5مرداد1401
0 نظر
هزینه و نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

مقدمه 

تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ بسیار زیاد است. در حقیقت در این مقاله قصد داریم در مورد این دو سند و تفاوت میان آنها و نحوه گرفتن سند تک برگ برای شما مطالبی ارائه دهیم. همانطور که می دانید برای اخذ سند تک برگ باید مراحلی را به همراه مدارک طی کنید. با داشتن مدارک کامل می‌ توانید در طی چند روز سند منگوله دار خود را به سند تک برگ تبدیل کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره برای شما مطالبی ارائه دهیم. در حقیقت برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ خانه ویلایی در اصفهان و یا زمین کشاورزی در اصفهان و آپارتمان در اصفهان باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. 

تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ

سند تک برگ و سند منگوله دار تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در این مقاله به معرفی این تفاوت ها می پردازیم. سند منگوله دار با نام سند دفترچه ای هم شناخته می‌ شود. از تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ می‌ توانیم به این موضوع اشاره کنیم که اسناد منگوله دار دارای فهرستی از نقل و انتقالات پیشین ملک هستند. در حالی که سند های تک برگ فقط نشانی آخرین مالک را دارند و کسانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر مالکین قبلی هستند برای کسب این اطلاعات باید به دفاتر ثبت و اسناد مراجعه کنند. علاوه بر این از تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ می‌ توانیم به این موضوع اشاره کنیم که در اسناد منگوله دار کد پستی ملک درج نشده اما در اسناد تک برگ مشخصات جغرافیایی ملک و برچسب هولوگرام و بارکد درج شده است. 

بیشتر بخوانید : اطلاع از مکان های گردشگری اصفهان

مراحل تبدیل سند منگوله دار به تک برگ

برای تبدیل سند منگوله دار باید مراحلی را که در این مقاله بیان می‌ کنیم را طی کنید. این مراحل شامل موارد زیر است:

مرحله اول برای کسانی که قصد تبدیل سند منگوله دار را دارند مراجعه به دفتر اسناد رسمی است. مرحله دوم استعلام سند قبلی که اهمیت بسیار بالایی دارد و در ادامه در مورد آن مطالبی ارائه می دهیم. مرحله سوم تسویه‌ حساب و مرحله چهارم انتقال سند و سپس در مرحله پنجم رفتن به اداره ثبت محل وقوع ملک و مرحله ششم رفتن به باجه پست مستقر در اداره ثبت و در آخر دریافت سند تک برگ است.

در حقیقت برای تبدیل سند منگوله دار به تک برگ طی کردن همه این مراحل اهمیت بسیار بالایی دارد. در مرحله سوم که تسویه حساب است شما باید همه بدهی های ملک مورد نظر را تسویه کنید. در حقیقت زمانی که بدهی های ملک را به شهرداری و مالیات  برای نقل و انتقال املاک را  به اداره دارایی تسویه کردید گواهی پایان کار به شما داده می شود.  

هزینه تبدیل سند منگوله دار به تک برگ

برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ باید تسویه حساب کنید و مبالغی که مربوط به گواهی پایان کار است بپردازید. توجه داشته باشید که در قسمت فوق بیان کردیم که برای تبدیل سند ابتدا استعلام سند انجام می شود. هزینه استعلام بسیار کم است شما عزیزان باید این مبلغ را بپردازید تا به مراحل بعدی بروید. آن دسته از افرادی که می‌ خواهند سند ملک خود را تغییر دهند باید مبلغی پرداخت نماید. اما آن دسته از افرادی که به تازگی ملکی خریده‌اند که دارای سند منگوله دار است برای تبدیل سند به سند تک برگ باید مبلغ کمتری نسبت به افرادی که ملک برای خودشان است بپردازند.

هزینه تبدیل سند منگوله دار به تک برگ

روش گرفتن سند منگوله دار و تکبر گمشده 

در بعضی از مواقع ممکن است افراد سند خود را گم کنند. در این صورت با گشتن ممکن است نتوانند دیگر سند خود را پیدا کنند. اما سوالی که در این به این پیش می‌ آید این است که برای دریافت مجدد سند مالک باید چه کنند؟ در حقیقت برای گرفتن سند المثنی مالک باید به صورت کتبی در اداره ثبت احوال شیوه گم شدن و از بین رفتن سند را اعلام کند. علاوه بر این باید استشهادیه ای به دفتر اداره ثبت محل تسلیم کند که به امضای چند نفر از سوی یکی از دفاتر اسناد رسمی گواه شده باشد. 

سند تک برگ چیست

در ابتدا بهتر است در مورد سند تک برگ اطلاعی داشته باشید. تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ با یکدیگر بسیار زیاد است. در حقیقت سند تک برگ اعتبار و رسمیت بیشتری نسبت به سند منگوله دار دارد. سند تک برگ نوع دیگری از سند مالکیت است که از سال ۱۳۹۰ به بعد با فرمت مشخص به شکل مکانیزه در یک برگ تنظیم شده است.

امروزه افراد زیادی به دنبال تبدیل منگوله دار به سند تک برگ هستند. در ادامه در مورد اهمیت تبدیل برای شما مطالبی ارائه می دهیم. در واقع هنگامی که به سند تک برگ نگاه کنید متوجه می شوید که این نوع سند برخلاف سند منگوله دار دارای پلمپ سربی و از جمله سند های دست نویس نیست.

مزایای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ چیست؟ 

در حقیقت تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ بسیار زیاد است. به همین علت این تفاوت ها موجب شده تا تبدیل سند منگوله دار به تک برگ مزایای داشته باشد. یکی از مزایای تبدیل سند این است که از آنجایی که در سند تک برگ تمام اطلاعات به صورت چاپی وارد شده است امکان ناخوانا بودن سند وجود ندارد.

همانطور که می‌ دانید در سند منگوله دار تمام اطلاعات به صورت دست نویس وارد شده است. لذا ممکن است برای شخصی اطلاعات درون سند ناخوانا باشد.‌ این موضوع خود می تواند مشکلاتی با خود در پی داشته باشد‌. از آنجایی که تمام اطلاعات سند تک برگ به صورت کاملا مکانیزه و الکترونیکی در اداره ثبت انجام می‌ گیرد، تمام مشخصات مالک و ملک و تمام اطلاعات به صورت کامل و دقیق درج می شوند. 

تعریف سند منگوله دار و اطلاعاتی در مورد آن

در ابتدا تعریفی از سند منگوله دار ارائه می دهیم. سند منگوله دار جزو اسنادی به حساب می آید که توسط اداره ثبت اسناد رسمی با استفاده از یک تکه سرب و نخ برای حفظ و اعتبار آن پلمپ شده است. در واقع اسناد منگوله داری چه منگوله ندارند و پلمپ نشده اند اعتباری ندارند.

این سند دفترچه‌ای به صورت دست نویس است و برای اموال غیر منقول صادر می‌ شود. اموالی نظیر ملک مسکونی و یا زمین کشاورزی و یا ملک تجاری و غیره. در حقیقت سند دفترچه ای که با نام سند منگوله دار هم شناخته می‌ شود و از طرف اداره ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شود.

برای دریافت سند تک برگ به چه مدارکی نیاز است؟ 

برای دریافت سند تک برگ علاوه بر اینکه باید مراحلی را طی کنید یک سری از مدارک را باید دارا باشید. به عنوان مثال از این مدارک می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که داشتن مدارک هویتی فروشنده و مدارک هویتی خریدار به همراه کپی الزمی است. علاوه بر این استعلام سند اهمیت بسیار بالایی دارد.

از دیگر مدارک آن می توانیم به کد پستی ملک و سند قبلی ملک و گواهی تسویه حساب و ارائه پایان کار شهرداری و کروکی ملک و اصل و کپی قبض تلفن ملک همچنین فیش های پرداختی و کد پستی ملک اشاره کنیم. در واقع برای دریافت سند تک برگ باید همه مدارک کامل باشند و همه تسویه حساب ها را به طور کامل انجام داده باشید. 

چرا سند تک برگ برتری بیشتری به سند منگوله دار دارد؟

اما جدا از تفاوت سند منگوله دار و سند تک برگ در رابطه با این سوال پاسخ این است که هر دو سند دارای اعتبار هستند. اما با توجه به اینکه سند تک برگ همه اطلاعات آن به صورت چاپی وارد شده امنیت بیشتری دارد. چراکه ممکن است اطلاعاتی که در سند منگوله دار وارد شده است برای بسیاری از افراد خانا نباشد. علاوه بر این از سوی دیگر ممکن است به علت بی کیفیت بودن جوهر نوشته های درون سند دست نویس منگوله دار اطلاعات آن پاک شده باشد. اما سند تک برگ دارای یک ورقه چاپی است. از سوی دیگر جعل کردن آن اصلا آسان نیست و شخصی نمی تواند سند تک برگ را جعل کند. زیرا این سند دارای هولوگرام منحصر به فرد است.

پیام بگذارید